Advies & ondersteuning

Praktisch advies is onze zorg voor u!




Nieuwsbrief januari 2024

Praktijkvoorbeeld 1
Een mooie en kleinschalige zorgboerderij overnemen of toch niet?


Anna, met een solide achtergrond in de zorg, had interesse in een prachtig gelegen zorgboerderij in de provincie Utrecht. Na meerdere bezoeken was ze onder de indruk van de medewerkers, cliënten en de faciliteiten. Anna benaderde mij voor het zakelijke aspect van de mogelijke overname.

De verkoopster van de zorgboerderij was erg openhartig en bood inzicht in alle noodzakelijke informatie, zoals de financiën, contracten, etc. Dit hielp ons een duidelijk beeld te krijgen van de onderneming. Ondanks de aantrekkelijkheid van de zorgboerderij, waren de financiële resultaten net voldoende om de kosten te dekken. Bovendien had het pand, dat bij een eventuele aankoop inbegrepen zou zijn, op korte termijn aanzienlijk onderhoud nodig.

🔍 Wat hebben we gedaan:

• Een taxatie van het pand laten uitvoeren door een beëdigde makelaar met kennis van de sector.
• Een berekening van de goodwill gemaakt, welke Anna binnen een aantal jaar met de financiële resultaten wilde terugverdienen.
• De contracten van de medewerkers en de cliënten grondig geanalyseerd.

📉 Wat bleek:

• De waarde van het pand was beduidend lager dan de verkoper had verwacht, omdat er geen rekening was gehouden met het groot onderhoud.
• Er was nauwelijks sprake van goodwill vanwege de lage financiële resultaten.
• Er waren diverse vergelijkbare zorgboerderijen in de omgeving met ruimte voor meer cliënten.
• De tarieven voor hun doelgroep (dagbesteding) stonden onder druk.

Na een respectvol overleg met de verkoper kwamen we tot de conclusie dat een overname financieel niet haalbaar was. De verkoper was begrijpelijkerwijs teleurgesteld, net als Anna, die er echt enthousiast over was. 😞

📝 Mijn advies voor een koper van een zorgboerderij:

• Laat je adviseren door een deskundige.
• Wees je bewust van de risico’s die aan een overname kleven, zoals:
            - Blijven alle cliënten en medewerkers na de overname? Vaak is er een sterke band met de voormalige eigenaar.
            - Hoeveel uur werkte de voormalige eigenaar en hoe ga jij dat invullen?
            - Wat is het vertrouwen van bijvoorbeeld de overkoepelende organisatie in jou als nieuwe eigenaar?
            - Wat doe je als het eerst toch een beetje tegenvalt, heb je een buffer?
• Soms blijft de voormalig eigenaar verbonden met het bedrijf, dat werkt in de praktijk vaak niet zo goed.
• Zijn er nadere constructies denkbaar (eerst huren bijvoorbeeld).
• Zit je in het netwerk van het bedrijf, dat kan om allerlei redenen belangrijk zijn.
• Enzovoort.


Spelen er bij jou ook dergelijke vraagstukken, neem dan eens vrijblijvend contact op om te horen wat de mogelijkheden zijn. info@zbadviesenondersteuning.nl of bel 06 2010 4959


Praktijkvoorbeeld 2

Wat ga ik doen met de dagbesteding? vroeg Saskia zich af. 🤔

Saskia en haar partner runnen een zorgboerderij waar ze dagbesteding bieden aan kinderen met een verstandelijke beperking. Deze zorgboerderij hebben ze prachtig weten te integreren met hun agrarische bedrijf. Het is een mooie combinatie van zorg en landbouw die ze samen hebben opgebouwd. 🌱🤲

Financiële winst is niet hun drijfveer, maar Saskia vraagt zich steeds vaker af wat de motivatie achter hun harde werk is, aangezien het verlenen van echte zorg voor haar op de achtergrond raakt. Ze worden geconfronteerd met dalende inkomsten en willen graag in de zorg investeren, zij het bescheiden.

😌 Het gesprek

Tijdens onze gesprekken kwam naar voren dat Saskia het werk minder leuk begint te vinden, voornamelijk door de bijkomende administratieve rompslomp. 📑 Ze realiseert zich dat dit een landelijk probleem is, maar vraagt zich af: Is dit nu echt zorg verlenen? Bovendien, als ze de gewerkte uren berekent, komen deze neer op een minimumloon.

🔍 Wat hebben we gedaan?

We hebben onderzocht of:

• Er meer kinderen kunnen deelnemen aan de dagbesteding zonder de personeelskosten te verhogen.
• Bepaalde werkzaamheden efficiënter kunnen worden ingericht.
• Er aanvullende diensten kunnen worden aangeboden.

👉 Concrete mogelijkheden

De onderzochte opties zouden echter te weinig ruimte bieden. Saskia merkte dat ze er de energie niet meer voor had. Tijdens deze periode kreeg ze ook de kans om bij een andere zorgboerderij in het dorp te werken.

Conclusie en resultaat

• Saskia heeft besloten te stoppen met de zorgboerderij. ✋
• Ze ervaart nu meer rust en plezier in het leven. 😌✨
• Ze kan zich richten op wat ze het liefste doet: zorgen verlenen, met een beter financieel vooruitzicht aan het einde van de maand. 💖💰

Heb jij ook met dergelijke vraagstukken te maken? Neem dan vrijblijvend contact op om te bespreken wat de mogelijkheden zijn. 📩 info@zbadviesenondersteuning.nl of bel 📞 06 2010 4959

Praktijkvoorbeeld 3

Ik vraag mij af of het verstandig is als onze dochter het zorgbedrijf overneemt? 🤔

Met deze vraag belde Henk mij vorige week. We maakten een afspraak en ik kwam bij hem langs. Henk heeft samen met zijn partner een zorgboerderij opgebouwd die lange tijd voorspoedig liep, maar de laatste jaren ziet hij veranderingen 📉:

• De wachtlijst is verdwenen
• Sommige dagdelen zijn minder goed bezet
• De tarieven zijn gedaald
• Het kantoorwerk neemt toe.

Het weerspiegelt in de cijfers, vertelde Henk, en onze dochter wil heel graag de zorg overnemen. Echter, als vader zou het me verdriet doen als zij de financiële zorgen die wij hebben, op haar schouders zou nemen. We gunnen haar het beste, maar ze is zo gepassioneerd. Wat is wijsheid? 🌱

We hebben vandaag nog geen uitkomst, maar volgende week hebben we een gesprek met hun dochter en ondertussen verkennen we alle mogelijkheden, ook financieel.


Wordt vervolgd...🙏


Spelen er bij jou ook dergelijke vraagstukken, neem dan eens vrijblijvend contact op.

Nieuwsbrief september 2023 


Groeiende zorgboerderij: hoe behoud je overzicht?

Als jouw cliënten meer dan tevreden zijn, je voldoende medewerkers hebt en de faciliteiten mooi op orde zijn dan zie je vaak dat een zorgboerderij groeit. Dat is natuurlijk een goede zaak. Maar groei kan ook uitdagingen met zich meebrengen.Hoe zorg je ervoor dat je bedrijf nog steeds goed draait en dat je zelf ook nog kunt genieten van je werk?

Uitdagingen:

1. Veranderde rol
Als je bedrijf groeit, verandert ook je rol. Je bent niet meer alleen degene die alles regelt. Je moet medewerkers aansturen en vertrouwen geven. Dit kan best lastig zijn, zeker als je gewend bent om alles zelf te doen.

2. Minder overzicht
Met meer cliënten, medewerkers en activiteiten, is het lastiger om overzicht te houden. Je kunt het risico lopen dat er dingen anders gaan dan je zou willen. Dit kan leiden tot fouten en ontevreden cliënten.

3. Minder financiële armslag
Groei kost geld. Je moet investeren in nieuwe medewerkers, faciliteiten en marketing. Dit kan leiden tot financiële druk.

4. Grotere eindverantwoordelijkheid
Meer cliënten en medewerkers kan soms een extra druk op je leggen. Dit kan een onprettig en onzeker gevoel geven dat niet goed is voor je welbevinden.


TIPS:


1. Investeer in je team
Een goed team is essentieel voor een succesvolle zorgboerderij. Investeer in je medewerkers door ze te trainen en te ontwikkelen. Geef ze de verantwoordelijkheid die ze kunnen dragen.

2. Zorg voor goede processen
Goede processen zorgen ervoor dat je bedrijf efficiënter draait. Dit geeft je meer tijd en ruimte om je op andere zaken te focussen.

3. Gebruik slimme tools
Er zijn slimme tools die je kunnen helpen om je werk te organiseren en automatiseren. Dit kan je veel tijd en moeite besparen.

Groei is een kans, maar het is belangrijk om je hier goed op voor te bereiden en mee om te gaan. Door te investeren in je team, goede processen en slimme tools, kun je de uitdagingen van groei aangaan en ervoor zorgen dat je bedrijf succesvol blijft en jij goed in je vel blijft zitten.

Wil je meer weten over hoe je de uitdagingen van groei op een positieve manier kunt aanpakken? Neem dan contact met mij op. Ik help je graag verder.
info@zbadviesenondersteuning.nl of bel 06 2010 4959

 

Praktijkvoorbeeld

Monique heeft mooie zorgboerderij en wil graag groeien

Monique (35) heeft een zorgboerderij wat goed te combineren is met het agrarische bedrijf van haar man Andre. Ze heeft kinderen in de dagbesteding via een overkoepelende organisatie die veel voor haar regelen. Ze heeft de vraag dat ze wel meer kinderen wil neergelegd bij de regiomanager van de overkoepelende maar daar komt niet zoveel uit voort.

Monique belde mij op met de vraag hoe de gewenste groei te realiseren.
We zijn samen gaan kijken wat er voor nodig is om meer cliënten te krijgen en die goede zorg te verlenen.
Dat hebben we opgesplitst in diverse onderdelen, met als thema: “van goed naar beter”.

Per onderdeel:
- hoe gaat het nu
- wat zou je wensen
- wat kan mogelijk anders (en beter)
- hoe kunnen we dat dan doen.

1. Medewerkers en rol Monique
- Hoeveel uur kan en wil haar huidige medewerker werken.
- Monique wil minder op de groep staan.
- Kent ze een gekwalificeerd iemand die bij haar zou willen werken of moet er iemand worden gezocht.
- Wie is waar het beste in en hoe worden bepaalde taken dan verdeeld.

2. Faciliteiten en materialen.
- Kantine, toiletten, diverse ruimtes
- Veiligheid binnen en buiten.
- Vervoer.

3. Wat kan slimmer wat betreft de (zorg)administratie.
- Hoe rapporteert ze nu en zijn daar stappen in te maken.
- Hoe gaan de processen van intake, plaatsing, overeenkomst, declaratie en ontvangsten.
- Hoe gaat de uren- en loonadministratie.
- Hoe gaat de boekhouding.
Wat kan Monique hiervan zelf doen of een medewerkster en wat kan misschien beter worden uitbesteed.

4. Communicatie
- Met de overkoepelende organisatie.
- Met ouders en andere betrokkenen
- Met scholen.
- Op social media
- Website.

Deze zaken hebben we samen uitgewerkt en dat besproken met de overkoepelende organisatie. Die werden daar enthousiast van en kregen meer vertrouwen. Omdat in de regio het aanbod van kinderen goed is werden er ook meer kinderen geplaatst.

Natuurlijk zijn er in de eerste maanden wat aanpassingen gedaan maar het is boven verwachting gegaan. Er zijn inmiddels 2 medewerkers bij en Monique kan zich, na een periode van gewenning, goed vinden in haar nieuwe rol.

Wil je meer weten hoe je jouw zorgboerderij kunt laten groeien? Neem dan eens contact met ons op. We helpen je graag om je bedrijf te professionaliseren en je doelen te bereiken.
info@zbadviesenondersteuning.nl of bel 06 2010 4959


Groeien of krimpen, maak een plan

Er gebeurt van alles in jouw zorgbedrijf en ook in de markt. Het is een bijzonder dynamische periode met grote uitdagingen maar ook mooie kansen. Als zorgondernemer is het belangrijk om goed te kijken naar de toekomst. Wil je groeien of krimpen? En hoe kun je dat bereiken?

Vragen om over na te denken, bijvoorbeeld op het gebied van:
1. Waar zie je de markt naar toe gaan?
         - type en aantal cliënten in jouw regio 

         - zorgkosten van de overheid en tarieven

         - hoe zal de concurrentie zich ontwikkelen in jouw regio

        - wet- en regelgeving.


2. Wat zou je graag willen met je bedrijf en jezelf en familieleden?
Wat zijn jouw persoonlijke en zakelijke doelen? Wil je bijvoorbeeld meer meer cliënten helpen, specialiseren, of meer tijd vrijmaken voor jezelf?

Er zijn nog diverse andere onderwerpen die aan de orde komen in jouw plan. Neem die mee en probeer al deze aspecten met elkaar te verenigen. 

Maak een plan.
Als je weet wat je wilt, kun je een plan maken om je doelen te bereiken. Daarin staat dan:
- Wat je wilt bereiken
- Waarom je dat wilt.
- Hoe je dat wilt bereiken.
Dit plan kun je op allerlei manieren schrijven. Maar doe het vooral op jouw manier, wat bij jou past. Probeer wel to the point te zijn.


Wil je ondersteuning bij het maken van een plan voor jouw toekomst? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag verder.
info@zbadviesenondersteuning.nl of bel 06 2010 4959


Nieuwsbrief mei 2023

Praktijkvoorbeeld 1 : Mooi en goed bedrijf maar andere toekomst willen

Zoon Henk heeft het agrarisch bedrijf twaalf jaar gelden overgenomen van zijn vader. Henk heeft het bedrijf verder uitgebouwd en er werken in het agrarische bedrijf vijf mensen in vaste dienst en in de oogstperiode 40 uitzendkrachten. Hij heeft het goed op de rit en er worden structureel hele mooie financiële resultaten behaald. De zus van Henk, Caroline, is verantwoordelijk voor de dagbesteding van een kleine groep dementerende ouderen, dit doet ze samen met twee part time collega’s, ook dit gaat goed. Caroline (34 jaar) is geen mede- eigenaar en wil dit ook niet.
Henk (38 jaar) heeft ons twee jaar gelden benaderd om op regelmatige basis samen diverse zaken te bespreken (sparren). Henk was zoekende, ondanks dat het bedrijf floreert haalt hij er weinig persoonlijke voldoening uit. Daarnaast kost het aansturen van medewerkers hem veel energie. Na diverse gesprekken maakte Henk de keuze om een medewerker meer verantwoordelijkheid te geven en die stuurde daarna de medewerkers aan. Dat bracht Henk aanvankelijk veel maar hij bleef een soort van ontevreden, dit terwijl Henk een optimistische man is. Terugkerende thema’s waren: moet ik dit mijn hele leven nog doen; ik ben altijd met het bedrijf bezig; de uitdaging is eraf; misschien wil ik wel iets anders maar wat dan.
Zijn vrouw die zich als ZZP’er bezig houdt met personeelszaken bij bedrijven, is prima in staat om haar werk te combineren met hun twee jonge kinderen. Henk wil daar ook een grotere rol in spelen maar dat lukt niet.

De druppel die de emmer deed overlopen
Zoals met zoveel dingen in het leven lijkt het wel dat  er eerst “iets” moet gebeuren voordat mensen stappen willen gaan zetten. Dat gebeurde ook bij Henk, terwijl het bedrijf alles prima op orde heeft, was er een hele vervelende situatie met een gewaardeerde medewerker. Dat hebben we samen goed kunnen oplossen maar het was de druppel. Hij wilde niet meer verder met het bedrijf.

De keuze
Op een maandagmiddag zaten we met zijn ouders, die al jaren niet meer in het bedrijf werkzaam zijn en elders wonen, zijn vrouw en zus om dit in alle openheid te bespreken. Hoe verder?  Het was voor niemand een verassing dat Henk niet meer verder wil. De ouders vonden het heel jammer maar respecteerden zijn besluit, het geluk van hun zoon stond voorop. Zijn zus Caroline vond de situatie heel naar, niet alleen voor haar broer maar zeker ook voor haarzelf en wat gaat dit betekenen voor de cliënten en hun zorgbedrijf.
De keuze werd gemaakt om het bedrijf te verkopen. Niet als geheel aan één koper maar het vele land aan diverse partijen, de machines en zakelijke inboedel via een veiling en de schuren kunnen ze verhuren. Caroline ging met haar gezin in de bedrijfswoning wonen en er is gelukkig voldoende ruimte om haar zorgbedrijf daar voort te zetten.
Nadat bekend werd dat het bedrijf ging stoppen is Henk door verschillende partijen benaderd om daar te komen werken. Hij wil eerst in alle rust alles netjes afwikkelen en gaat dan vanuit rust besluiten welke kant hij op wil gaan.

Onze rol
Het begon met het sparren met deze ondernemer. Deze ondernemer stelde zich ervoor open om zijn gedachten met een onafhankelijk iemand te bespreken en zaken soms vanuit een ander perspectief te belichten. Daarna hebben we het hele verkoopproces voor hem begeleid om een zo hoog mogelijke opbrengst te behalen en waarbij er zo min mogelijk belasting betaald moest worden. Ook de communicatie intern en naar de buitenwereld maakte hier deel vanuit.

Kijk eens wat wij voor jou kunnen doen....  Home 

Spelen er bij jou ook dergelijke zaken, neem dan eens contact op met ons. info@zbadviesenondersteuning.nl of bel 06 2010 4959 of  Wie zijn wij


Praktijkvoorbeeld 2: Speciaal beheer Rabobank


Klaas (52) en Esther (50)  hebben samen een zorgboerderij en een schapenbedrijf. De kleinschalige zorgboerderij biedt drie dagen dagbesteding aan voor kinderen van zes tot dertien jaar. Klaas runt de schapen en Esther de dagbesteding. Ze hebben drie kinderen die niet in het bedrijf werken en elders wonen. Het bedrijf heeft diverse tegenslagen gehad en is niet meer goed in staat om de rente en aflossing te betalen. Op enig moment kwamen er twee medewerkers van de Rabobank langs om ze te vertellen dat het bedrijf bij de afdeling Speciaal Beheer is gekomen vanwege de financiële resultaten. In dat (heftige) gesprek vertelde de bank hun dat de bank de financiering nu niet opzegt maar dat er eerst moet worden onderzocht of bedrijf winstgevend gemaakt kan worden. De bank adviseerde Klaas en Esther om zich te laten bijstaan door een externe adviseur. Daar hebben ze ons voor benaderd. Mede omdat we hier bij dit soort bedrijven veel ervaring mee hebben.

Ondanks dat ze de toonzetting van de medewerkers van de Rabobank erg zakelijk en hard vonden, begrepen ze wel dat de bank zich zorgen maakt. Ze realiseerden zich zelf ook dat het financieel al geruime tijd niet goed gaat wat ze ook veel stress geeft.

De (on) mogelijkheden uitzoeken
We zijn samen aan de slag gegaan en hebben uitgezocht waar de financiële schoen wringt bij het bedrijf. Het voornaamste aspect is dat de schapen structureel te weinig opbrengen gecombineerd met hoge pachtprijzen (ze hebben zelf maar een beperkte oppervlakte land). Daarnaast heeft het bedrijf regelmatig te kampen gehad met schapenziektes. Klaas is zich er van bewust dat het sowieso lastig is om met een schapenbedrijf redelijk tot goede resultaten te behalen en vraagt zich dan ook sterk af of hier wel toekomst in zit, eigenlijk gelooft hij daar niet zo in.

De zorgboerderij brengt wel geld op, maar dat is lang niet voldoende om alle vaste lasten van het bedrijf te dekken, daar is het te kleinschalig voor. We hebben verschillende scenario’s op een rijtje gezet waarbij we keken naar meer of minder schapen en/of de zorgboerderij uitbreiden en andere activiteiten erbij.
Daarbij hielden we onder andere rekening met: formele zaken zoals bestemmingsplannen, vereisten voor een grotere zorgboerderij, of er investeringen nodig zijn, de ondernemersvaardigheden van de eigenaren en de markt.

Op de achtergrond speelt dat zowel Klaas en Esther minder sterk zijn in administratie, zorgplannen, kwaliteitseisen (voor vee en voor zorg). Ook zijn ze de steeds strengere milieu en klimaateisen zat, ze willen eigenlijk “gewoon” goede zorg verlenen en schapen houden. Ze beseffen zich tijdens dit proces steeds meer dat ze niet die kant op willen. Ook zien ze het beide eigenlijk niet zitten om een wat grotere zorgboerderij te worden, dan moet er personeel bij en nog meer wet- en regelgeving.  Ze vonden het juist zo mooi om het erbij te doen.

Mede omdat ze geen bedrijfsopvolging binnen de familie hebben kijken ze net wat meer naar wat het voor hun zelf betekent en of het nog wel bij ze past, ze moeten immers nog een hele poos werken.

Alle scenario’s leidde in hun specifieke situatie niet tot een redelijk goed financieel resultaat en ze besloten dan ook om het bedrijf te beëindigen. Dat was een enorme stap met heel veel impact niet alleen zakelijk maar zeker ook emotioneel.

Hoe is het afgelopen
Na overleg met een agrarisch makelaar bleek gelukkig dat bij een eventuele verkoop de waarde van het land en de panden aanzienlijk meer zou zijn dan de schulden bij de bank en de te betalen belastingen. Daarmee zouden ze in het nabij gelegen dorp prima een woning kunnen kopen zonder hypotheek, dat gaf rust. Inmiddels is het allemaal verkocht en wonen ze in een mooie woning. Klaas kon aan de slag bij Staatsbosbeheer en Esther als zij-instromer bij een kinderdagverblijf.

Onze rol
Doordat ik zelf in het verleden het agrarische bedrijf van mijn familie heb mogen overnemen en daarna langjarige ervaring heb opgedaan met het zelfstandig adviseren van bedrijven die bij de afdeling Speciaal Beheer van de Rabobank zitten, heb ik deze ondernemer goed kunnen bijstaan in dit proces. Hierbij spelen niet alleen zakelijke aspecten, maar ook andere zoals de familie verhoudingen, emotie, wat de goede en minder goede ondernemers- vaardigheden zijn, enzovoorts, een grote rol.  Het in vertrouwen zaken bespreken en onze onafhankelijkheid spelen hierin een voorname rol.


Kijk eens wat wij voor jou kunnen doen.... Home 


Spelen er bij jou ook dergelijke zaken, neem dan eens contact op met ons. info@zbadviesenondersteuning.nl of bel 06 2010 4959  of  Wie zijn wij


Bedrijfsbeëindiging.

Een familiebedrijf stoppen is een enorme stap die meestal tegen het gevoel ingaat. Toch zijn er ieder jaar in Nederland duizenden bedrijven die stoppen. We kennen allemaal de redenen, geen bedrijfsopvolging, onvoldoende financiële resultaten, ziekte of overlijden, geen perspectief, het niet meer kunnen en willen vanwege steeds meer en soms onbegrijpelijke regelgeving (inclusief milieu- en klimaateisen), scheiding, interne ruzies of andere interesses. Het lijstje van redenen is lang.

Hoe gek het misschien ook klinkt ik hoor wel eens dat stoppen moeilijker is dan starten. Het familiebedrijf waar zo lang zo hard voor is gewerkt, vaak generaties lang, is een manier van leven. Dat doe je niet over een nacht ijs en doet veel pijn.

Soms was het stoppen echter niet de enige oplossing geweest als er op een eerder moment actie was ondernomen. Dat is dan wellicht een gemiste kans. Laat dat jou niet gebeuren maar neem contact op.

Spelen er bij jou vraagstukken waar je met ons eens over van gedachte wilt wisselen, neem dan gerust vrijblijvend contact op om te horen wat de mogelijkheden zijn. info@zbadviesenondersteuning.nl of bel 06 2010 4959




Nieuwsbrief december 2022


Praktijkvoorbeeld 1 : Stikstof en Bedrijfsopvolging

Piet (59) en Annemiek (57) hebben een middelgroot melkveebedrijf. Hun bedrijf bestaat al generaties lang en ze hebben soms lastige periodes doorstaan. Piet runt het vee en Annemiek is 8 jaar geleden, met veel enthousiasme, gestart met de zorgboerderij. Ze hebben een doelgroep die deels mee kan werken/klusjes doet op het melkveebedrijf. Ze hebben een zoon (25) die, samen met zijn vader, het vee doet en  de schoondochter werkt op de zorgboerderij met Annemiek. Hun dochter (28) werkt niet op het bedrijf en heeft daar ook minder belangstelling voor.

Ze hebben plannen om het bedrijf over te dragen, maar welke kant gaat het op met de dwingende en zeer ingrijpende plannen die de regering heeft. Vader Piet is het overheidsbeleid een beetje zat, een soort van moe gestreden, aan de andere kant kan en wil hij het veebedrijf niet loslaten. Hij denkt dat zelfs als de plannen worden aangepast hij linksom of rechtsom toch weer moet investeren. En de onzekerheid en zorgen zullen blijven naar zijn mening.Is dit de toekomst die hij zijn zoon gunt?
De zoon staat er iets anders in, hij is het ook absoluut niet eens met de veel te heftige plannen van de regering. Hij denkt wel dat er altijd plaats zal zijn voor melkveebedrijven, waarschijnlijk op een meer duurzame manier maar dat spreekt hem juist wel aan. Hij vindt ook dat de combinatie met de zorg het bedrijf juist meer perspectief biedt.

Keukentafel
We hebben diverse gesprekken gevoerd over:
- De overname, de vormen waarin dit kan, de capaciteiten van eenieder en de financiële mogelijkheden.
- Ook bespreken we hoelang Piet en Annemiek nog (volledig) meewerken en hoe een goede werk-privébalans er voor iedereen uitziet.
- Scenario’s voor de toekomst, wat zijn de gebieds(on)mogelijkheden, hoe duurzaam kunnen en willen we zijn. Wat zijn dan de verwachte inkomsten en uitgaven.
- Hoe kijken we aan tegen de zorg op ons bedrijf. Zijn er realistische mogelijkheden om dit verder uit te bouwen. Hoe zouden we dit kunnen aanpakken.
- Zijn er meer inkomstenbronnen mogelijk op ons bedrijf.


Deze gesprekken hebben we op hoofdlijnen uitgewerkt en geven hun veel inzicht en houvast (in hun specifieke situatie). Nu is het wachten op de politieke besluitvorming, daarna kan er worden geschakeld.


Spelen er bij jou ook dergelijke vraagstukken, neem dan eens vrijblijvend contact op om te horen wat de mogelijkheden zijn. info@zbadviesenondersteuning.nl of bel 06 2010 4959



Praktijkvoorbeeld 2: Zorgboerderij en steeds hogere kosten

Cees en Josje hebben samen een kleinschalige zorgboerderij. Ze bieden dagbesteding aan voor een mix van doelgroepen, die passen mooi bij elkaar en bij Cees en Josje. Ze hebben geen personeel in dienst, wel een paar vrijwilligers die regelmatig ondersteuning bieden en soms een stagiaire.
Ze zijn het bedrijf zeker niet begonnen om er rijk van te worden, integendeel, hun motivatie is om mensen die zorg nodig hebben te helpen en op deze manier de wereld een beetje mooier maken.
Ze hebben ook geen grote wensen voor de toekomst wat betreft investeringen of groter groeien. Ze willen mooi zo door. Natuurlijk hebben ze wel te maken met zaken die vervangen moeten worden en onderhoud.  Hier is echter steeds minder geld voor en dat wordt toch langzaam aan wel zorgelijk.
Bijna alles is het laatste jaar duurder geworden en waar stopt dit. De energierekening, boodschappen en al het andere. Ze stellen echt geen hoge eisen aan het materiële en kunnen goed met geld omgaan en hebben al flink op dingen bespaard, maar op een gegeven moment is dat “op”. Er is regelmatig geen ruimte meer op de bankrekening en dit kan niet al te lang zo doorgaan.
Ze hebben 2 kinderen van 16 en 18 jaar die ook regelmatig werken/helpen op het bedrijf en lijken in de toekomst wel iets te willen met het bedrijf. Dat is nog wat voorbarig om daar al veel rekening mee te houden, maar toch…


Moed
Ze hebben de moed opgevat om ons te bellen, daar is soms echt wel iets voor nodig want je wilt het eigenlijk zelf oplossen. Maar voordat het echt de verkeerde kant opgaat willen ze toch eens van gedachten wisselen wat er mogelijk is.


We hebben een afspraak gemaakt, waarbij we natuurlijk elkaar eerst in de ogen kijken en bezien of er een (zakelijke) klik en vertrouwen is. Daarna hebben we de zaken samen doorgenomen, wat zijn de wensen en wat is er mogelijk en wat niet. Ze geven aan dat het fijn is om hun zorgen met ons te delen. Zorgen kunnen je opslokken waardoor het lastig is om zelf nog oplossingen te vinden. Samen is ons dat goed gelukt.

Oplossing(en)
Ze hebben voor zichzelf bepaald dat ze liever niet meer schulden willen, toch zijn er ook echt dingen nodig die wel geld kosten. Omdat ze zo’n mooie locatie hebben die dicht bij een redelijk grote stad ligt, en er veel mensen langsrijden, zijn we nu een paar dingen aan het onderzoeken:
- Winkeltje voor streekproducten met producten die ze zelf telen (kleinschalig) en maken met cliënten.
- Mini-camping.
- Meer cliënten, op de rustige dagen.
- 1 x per 14 dagen logeren aanbieden voor cliënten.
We gaan deze mogelijkheden verder uitwerken en sommige ook uitproberen. We houden jullie op de hoogte hoe dit verder verloopt en dit Cees en Josje brengt wat nodig is om de zorgboerderij financieel gezond te krijgen/houden.


Spelen er bij jou ook dergelijke zaken, neem dan eens contact op met ons. info@zbadviesenondersteuning.nl of bel 06 2010 4959



Presentatie Landzijde

Mijn zus Tineke en ik hebben een zestal thema-avonden mogen verzorgen voor Stichting Landzijde. Dit gebeurde iedere keer bij een andere zorgboerderij die hun bedrijf daarvoor open stelde.
Iedere avond waren er andere zorgboeren (circa 12 per keer) en ze mochten kiezen welke 2 onderwerpen ze wilden bespreken.


De thema’s waaruit gekozen kon worden waren:
- Omgaan met personeel, stagiaires, vrijwilligers en de meewerkende familie-leden.
- Balans werk en privé.
- Aantal en type cliënten.
- Toekomst: bedrijfsopvolging, overname.
- Investeren hoe pak ik dat aan.
- Hoe draait mijn bedrijf financieel.
Alles werd praktisch, met een lach en soms een traan besproken. Het mooie van dit soort avonden is dat de zorgboeren hun schat aan ervaring en kennis graag willen delen met elkaar. Samen met onze advieservaring ontstaat er dan een ideale mix.
We hebben van vele mooie terugkoppelingen gehad en kijken er met veel plezier op terug.


Spelen er bij jou vraagstukken waar je met ons eens over van gedachte wilt wisselen, neem dan gerust vrijblijvend contact op om te horen wat de mogelijkheden zijn. info@zbadviesenondersteuning.nl of bel 06 2010 4959

 

Nieuwsbrief december 2021

Praktijkvoorbeeld 1: Bedrijfsopvolging bij Kees en Jacqueline

Kees en Jacqueline (64 en 62) hebben een mooie zorgboerderij met paarden en kleinvee. Ze hebben drie kinderen, twee werken niet op het bedrijf en de jongste dochter Sarah van 30 jaar wel. Sarah woont en werkt met haar jonge gezin ( 3 jonge kinderen) op het bedrijf en wil het voortzetten. Haar partner heeft ergens anders een goede baan.

 

De woonboerderij is gesplitst in twee grote woningen, in de ene woont Sarah met haar gezin en in de andere wonen haar ouders Kees en Jacqueline.

De ouders willen gaan afbouwen met werken, dit mede omdat Henk lichamelijke klachten heeft. Ze willen het bedrijf volledig overdragen aan Sarah. Omdat ze weten dat het een moeilijke materie is hebben ze ons benaderd. 

Sarah is optimistisch van aard, zorgzaam en ziet het helmaal zitten, ondanks dat ze een jong opgroeiend gezin heeft wat veel tijd kost en dat de ouders aanzienlijk minder zullen gaan werken op het bedrijf. Ze begrijpt wel dat er dan meer medewerkers bij moeten komen maar ze denkt dat dit te betalen is door meer cliënten op te vangen.

De kinderen die niet in het bedrijf werken, kijken anders tegen de overname aan. Zij maken zich zorgen over:

  • hun vader, hoe lang kan hij daar nog wonen gezien zijn ziekte
  • hun zus, die moet zoveel ballen in de lucht houden, een jong gezin, het bedrijf, straks nieuwe medewerkers en meer cliënten. Dat is haast niet te doen vinden ze.
  • ze vinden Sarah niet zo zakelijk, dit gedeelte deed hun vader en dat wordt lastig.

Ook denken ze beiden dat het land en de gebouwen nu heel veel geld op zouden brengen als het wordt verkocht en dat daarmee het vermogen van de ouders veilig wordt gesteld. De ene zoon zou dit extra prettig vinden omdat hij een bedrijf wil starten in de ICT waar hij geld voor nodig heeft en wat hij dan misschien kan lenen van zijn ouders. Hij zou het niet eerlijk vinden als Sarah alles “krijgt” en hij nu niets.

De ouders vinden dit een hele lastige situatie en begrijpen de argumenten echt wel maar hechten veel waarde aan het voortbestaan van het familiebedrijf. De opa van Kees is hier ooit begonnen als veeboer en Kees is de derde generatie. Het land, het vee, de omgeving en het bedrijf zit zo in het bloed, dat kan hij moeilijk loslaten.

Dat het land en de gebouwen nu zo veel waard zijn, daar is Kees niet zo gevoelig voor, dat zal zijn waarde wel houden vindt hij. Wel wil hij goed uitzoeken of de zorgboerderij, zonder de uren die hij en zijn vrouw erin steken wel toekomst heeft, is het financieel haalbaar.

Sarah wil dit ook weten en we gaan aan de slag. We hebben diverse zaken tegen het licht gehouden en uitgerekend en het is realistisch dat ze verder kan. Er is een wachtlijst van cliënten en ze heeft een vriendin van haar zorgopleiding gebeld die er graag wil komen werken. Voor het zakelijke gedeelte komt haar schoonzus 3 ochtenden in de week. Op termijn, als de ouders niet meer in de boerderij kunnen wonen, wil ze daar woonzorg aanbieden. Een prima plan.

De ouders zijn nuchter en omdat het een plan is en (nog) geen werkelijkheid hebben we met de ouders gekeken of en hoe het mogelijk is dat de dochter wel het bedrijf overneemt maar niet het land, de gebouwen en de woning. Die worden gehuurd door Sarah. Op termijn kan dan worden bezien of en hoe een eventuele koop van het land en de gebouwen mogelijk is of dat het op termijn wordt verkocht en dat Sarah een wat kleinere locatie in de buurt kan bemachtigen.

Spelen er bij jou ook dergelijke vraagstukken, neem dan eens vrijblijvend contact op om te horen wat de mogelijkheden zijn. info@zbadviesenondersteuning.nl of bel 06 2010 4959

Praktijkvoorbeeld 2 Zorgondernemer wil samen met de dochter het bedrijf uitbouwen

Esmee (25 jaar) werkt  al jaren op de zorgboerderij van haar ouders (dagbesteding voor jong volwassenen). Ze staat op de groep en stuurt de medewerkers aan. Haar vader is verantwoordelijk voor de teelt van de gewassen waarbij de cliënten behulpzaam zijn. Moeder doet de zorgadministratie en de communicatie met ouders, mantelzorgers en financiers.

Omdat de resultaten van de zorg goed zijn en de kwekerij steeds meer onder druk komt te staan, vanwege de lagere opbrengsten, willen ze de kwekerij verkleinen naar een meer hobbymatig en aan de zorg ondersteunend onderdeel en de zorg uitbreiden. Ook willen ze dat Esmee hier een grotere rol in gaat spelen en mede-eigenaar wordt.

Twijfels

Omdat Esmee twijfels heeft, zijn wij ingeschakeld om hier met elkaar eens over te praten.  Esmee staat erachter dat de zorg wordt uitgebreid en de kwekerij verkleind, ze heeft twijfels over haar rol daarin en wat er allemaal op haar af komt als ze mede-eigenaar wordt.  

  • Omdat er geïnvesteerd gaat worden in de zorg moet er geld geleend worden bij de bank. Is zij daar dan ook aansprakelijk voor?
  • Er moeten dan meer cliënten bijkomen maar nu zijn er ook al momenten dat het net wat te rustig is. Hoe gaan we dat dan doen.
  • Als ze met haar vriend in de toekomst kinderen zouden willen, hoe moet ze dat dan combineren. Ze gaat dan misschien (wat) minder werken en kan dat uit?
  • Ondanks dat ze altijd is betrokken door de ouders bij de financiële zaken, zoals de maandelijkse inkomsten en uitgaven, en bij de besprekingen met de accountant begrijpt ze daar niet voldoende van.
  • Ze wil niet alleen maar werken in het bedrijf maar ook van haar leven en vrijheid willen genieten.
  • Ze vindt dat als je mede-eigenaar bent, je meer ervaring moet hebben en meer moet weten van het bedrijf.

Esmee gaf in de gesprekken aan dat het haar ietwat benauwt als ze nu al mede-eigenaar wordt. Ze wil er heel graag blijven werken en er veel voor doen maar is er nu niet mee bezig om zich zo te binden en allerlei verplichtingen aan te gaan. Ook denkt ze dat ze nog veel moet leren voordat ze er klaar voor is om mede-eigenaar te worden.  

De ouders begrepen dit heel goed maar willen Esmee een grotere en belangrijke rol geven in het bedrijf en haar eigenlijk ook binden (formeel) aan het bedrijf.

Uit de gesprekken is gebleken dat een (gedeeltelijke) overname nog te vroeg is voor Esmee maar dat ze er wel graag naar toe wil werken. Om dit handen en voeten te geven hebben we samen een ondernemingsplan gemaakt. Daarin hebben we hun plannen uitgewerkt:

  • Welke cliënten passen het beste bij ze, zijn er meer cliënten te krijgen en hoe doe je dat dan?
  • Wat willen Esmee en haar ouders in de toekomst meer gaan doen op het bedrijf en wat minder, waar zijn ze goed en minder goed in. Kunnen daar verschuivingen in plaatsvinden en zo ja, hoe?
  • Zijn er meer medewerkers nodig of kan het met het bestaande team?
  • Wat moet er echt nu worden aangepast in het gebouw en wat kan ook later?
  • Schatting van wat de verschillende scenario’s kosten en opbrengen?

Dit leverde heel veel inzicht op en ze konden op basis van het ondernemingsplan een goed onderbouwde keuze maken. Met een praktisch stappenplan werken ze naar hun doel toe.

Spelen er bij jou ook dergelijke zaken, neem dan eens contact op met ons. info@zbadviesenondersteuning.nl of bel 06 2010 4959


Nieuwsbrief juli 2021

Praktijkvoorbeeld 1.


Zorgboerderij wil op hoofdlijnen uitrekenen of een extra investering verstandig is


Een zorgboerderij wil graag het bestaande gebouw aanpassen, de gezamenlijke ruimte wordt te klein, de toiletgroep voldoet niet meer en ze willen het kantoor verplaatsen. Ook buiten willen ze wat aanpassingen doen en de uitstraling verbeteren. Voornamelijk omdat de cliënten en hun naasten dit zullen waarderen en zo komen er waarschijnlijk ook wat meer cliënten. Om dit te betalen hebben ze de bank nodig maar eerst willen ze zelf weten of het financieel haalbaar en verstandig is. 

We hebben een afspraak gemaakt, kennis gemaakt en het plan doorgesproken. Uiteraard ook de actuele ontwikkelingen die in de zorg spelen bij de gemeente, financiers en andere partijen van diverse kanten belicht. Ze hebben alle informatie die hiervoor nodig is verzameld en we hebben een goed en overzichtelijk plan gemaakt met diverse berekeningen. De uitkomst gaf hun veel vertrouwen en we hebben het plan ingediend bij de bank die het “goedkeurde” en de lening heeft verstrekt.

Spelen er bij u ook dergelijke vraagstukken, neem dan eens vrijblijvend contact op om te horen wat de mogelijkheden zijn. info@zbadviesenondersteuning.nl of bel 06 2010 4959
 

Praktijkvoorbeeld 2.

Zorgonderneemster wil haar zorgen met iemand delen en heeft behoefte aan een coach

Het gaat best wel goed met de zorgboerderij, cliënten, medewerkers en haar gezin. Toch ervaart ze zo nu en dan on-balans en staat ze soms voor lastige dilemma’s, zowel privé als met de zorgboerderij. 

Ze  belde en gaf aan dat ze behoefte heeft aan een begrijpend en luisterend oor. Er was al langer geen goede balans tussen werk en privé. Er liepen teveel zaken door elkaar en was het lastig om het overzicht te houden en rust te vinden. 

Tineke heeft met haar een vrijblijvende afspraak gemaakt om te bezien of er wederzijds een klik is, het vertrouwd voelt en of Tineke iets voor haar kan betekenen. Ze spreken nu sinds enige tijd 1 keer per veertien dagen af en dat brengt haar veel. 

Herkent u deze behoefte, neem dan eens vrijblijvend contact op om te horen wat te mogelijkheden zijn. info@zbadviesenondersteuning.nl of bel 06 2040 1867

Praktijkvoorbeeld 3.

Zorgondernemer wil een leuk team van medewerkers creëren

Een zorgondernemer is al jaren veel tijd kwijt met het aansturen van de medewerkers en heeft zelf (te)veel taken, hij werd in een korte periode geconfronteerd met het plotselinge vertrek van een goede medewerkster die net was ingewerkt, een stagiaire die niet voldoet en wil nu eens een stabiel en prettige groep van medewerkers krijgen. Dat werkt zo veel prettiger voor iedereen en is ook voor de cliënten een stuk fijner.

We hebben in kaart gebracht wie welke taken nu heeft maar ook wie wat het liefste doet en het beste kan bij de zorgboerderij. Ook gevraagd aan een ieder waar eigenlijk behoefte aan is of wat mogelijk nog beter zou kunnen.

Tot grote opluchting van de zorgondernemer bleek dat er maar een paar knelpunten waren die ook oplosbaar zijn. We hebben duidelijk en heel praktisch omschreven taken gemaakt, wat geschoven in wie wat doet en ook wat zaken uitbesteed aan twee ZZP’ers (administratie en onderhoudsklusjes).

Dit gaf voor allen, nadat iedereen eraan gewend was, meer rust, voldoening en werkplezier.

Spelen er bij u ook dergelijke zaken met uw medewerkers, neem dan eens contact op met ons. info@zbadviesenondersteuning.nl of bel 06 2010 4959

Praktijkvoorbeeld 4.

Zorgondernemer heeft ruimte voor wat meer cliënten

Een zorgboerderij die alles goed voor elkaar heeft, wil wat meer cliënten helpen maar de aanmeldingen blijven wat achter, terwijl de cliënten die ze heeft en had wel zeer tevreden waren. Hier wordt ze niet blij van en financieel geeft het ook wat druk.

We hebben een afspraak gemaakt en de situatie doorgenomen, welke doelgroep ze heeft en wenst en de faciliteiten waar de zorgboerderij over beschikt. Hoe haar relatie is met financiers, gemeente en doorverwijzers. Ook wat andere zorgboerderijen in de nabije regio doen. Dat hebben we allemaal op een rijtje gezet en daar kwamen haalbare verbeterpunten uit, het voornaamste was dat de zorgboerderij wat meer intern gericht was en daardoor relatief onbekend. Toen duidelijk was hoe we dat zouden kunnen oplossen op een manier die bij haar past, kwam haar passie en daardoor kracht en positieve energie weer naar boven en heeft ze dit voortvarend aangepakt. We zijn nu twee maanden verder en er zijn meer aanmeldingen en dan ook nog van cliënten die net iets beter bij haar passen.

Spelen er bij u ook dergelijke zaken, neem dan eens contact op met ons. info@zbadviesenondersteuning.nl of bel 06 2010 4959



Nieuwsbrief april 2021


Praktijkvoorbeeld 1.

Zorgboerderij in de jeugdzorg twijfelt over de toekomst

Een mooi agrarisch bedrijf heeft sinds een heel aantal jaren ook een zorgboerderij. De zorgboerderij verleent dagbesteding en logeren aan kinderen. Waarbij de man verantwoordelijk is voor het agrarisch bedrijf en de vrouw voor de zorg, maar ze zijn wel een echte eenheid, zowel privé als zakelijk. De zorg maakt een steeds groter deel uit van het bedrijf en ze willen hierin fors gaan investeren.

Er is twijfel ontstaan of dit wel een goede stap is.  Er zijn veel berichten in het nieuws over gemeentes die de jeugdzorg niet meer kunnen betalen en er komen ook steeds meer bedrijven die jeugdzorg aanbieden.  

Het plan en hoe hebben we dat samen opgepakt 

Het idee is om de faciliteiten voor de zorg te vergroten en ook te verbeteren. Samen met de ondernemers hebben we hun investeringsplannen besproken en nog eens kritisch doorgerekend. Ook hebben we de opbrengsten en kosten van het agrarische bedrijf en het zorgbedrijf gesplitst. Zo kregen ze veel meer inzicht en het bleek dat beide bedrijven goede resultaten behalen. Waarbij wel opvallend is dat de onderneemster in de zorg heel veel uren maakt en die niet uitbetaald aan haarzelf maar in het bedrijf laat om reserves op te bouwen. 

De redenen om wel te investeren zijn:

-      Er heerst een warme, liefdevolle sfeer met respect voor elkaar. De kinderen hebben er echt baat bij om zorg bij hun te krijgen en hun ouders zijn ook heel tevreden. De ondernemers hebben de capaciteiten en middelen om dit uit te bouwen en dit zien ze ook als een levenstaak, mede ingegeven door hun christelijke naastenliefde.

-      Ze willen hun eigen kinderen de mogelijkheid bieden om later in een mooi bedrijf te stappen als ze dat wensen.

-      Ze kunnen goed omgaan met de steeds hogere eisen die aan de zorg worden gesteld en hebben goede relaties met de gemeente en andere zorginstellingen. Ze weten dat ze hier misschien wel onderscheidend in zijn ten opzichte van sommige collega zorgboerderijen wat ze een voorsprong geeft.

-      Vanwege de steeds hogere eisen schakelt het bedrijf op onderdelen deskundigen in, niet alleen voor de complexe zorgvragen van sommige kinderen maar ook voor de administratie, contracten en declaraties. Dan is het goed, en ook wel nodig, dat er voldoende kinderen bij hun de zorg genieten, anders worden de noodzakelijke deskundigen te duur.

Welke risico’s hebben we onderkent in hun situatie:

-      Zullen de tarieven voor de dagbesteding en logeren dalen?

-      In Nederland krijgen steeds meer kinderen zorg, zal deze tendens doorbroken worden en neemt“ het aanbod” de komende jaren af?

-      Na de uitbreiding is er ook meer personeel nodig, kunnen we goed en gekwalificeerd personeel vinden en ook aan ons binden?

-      Gaan we steeds meer zwaarder geïndiceerde kinderen krijgen, deze tendens is ook al gaande en dit vraagt steeds meer van het personeel. Is dit vol te houden?

Naast de wens om te investeren in de zorg heeft het agrarische bedrijf ook andere wensen en het geld kan maar 1 x worden uitgegeven. Daar spelen echter ook allerlei kansen en bedreigingen. Denk aan de veranderende wind in de maatschappij en Den Haag m.b.t. gebruik van agrarische gronden, duurzaamheid, stikstof, minder gebruik van chemische middelen, mest, enzovoorts.

Welke keuze hebben de ondernemers gemaakt

De ondernemers hebben ervoor gekozen, nadat we diverse zaken en verschillende scenario’s hebben doorgerekend, om de plannen even te parkeren. Waarbij de volgende zaken doorslaggevend waren:

-      Afwachten hoe de overheid met de tekorten van de gemeentes, o.a. jeugdzorg, om zal gaan (€ 1,7 miljard).

-      Afwachten hoe het beleid van de nieuwe regering gaat worden voor de zorg(kosten) en de agrarische sector.

-      Bouwkosten zijn nu heel hoog, de goede aannemers zitten vol met werk en kunnen voorlopig ook niet starten met de bouw.

  

Praktijkvoorbeeld 2.

Het plezier in de zorgboerderij neemt af

Een zorgboerderij biedt dagbesteding voor volwassenen aan, ze ervaart dat de mix in doelgroepen de mensen veel brengt. De onderneemster begon jaren geleden met het opvangen van twee mensen, ze deden klusjes op de boerderij en dat gaf deze mensen en de ondernemer veel voldoening en ze zag ze groeien en “opknappen”.

Na een poos besloot ze zich aan te sluiten bij een overkoepelende organisatie. De eerste jaren waren heel fijn, voor de cliënten (max. 5) en voor haar. De laatste jaren neemt haar plezier in onderdelen van het werk af. Ze moet steeds meer tijd besteden aan de zorgadministratie en overleg over contracten en indiceringen. Ook krijgt ze steeds meer zwaarder geïndiceerde cliënten.

Ze begrijpt hier eigenlijk niet zoveel van. Ze verleent al jaren goede zorg aan gemiddeld 5 cliënten die heel tevreden zijn. Nu is ze in haar ogen veel te veel tijd kwijt met zaken waar het niet echt om gaat en die ten koste gaat van de aandacht en zorg voor de cliënten. Ze weet niet of ze zo wel door wil en kan gaan, maar daar wordt ze wel verdrietig van en voelt zich er ook wel wat schuldig over omdat het zorgen voor de cliënten zo goed en belangrijk is en dat los laten…poeh.

Hoe hebben we dit samen opgepakt

We hebben samen gekeken of en hoe de tijd op kantoor kan worden verminderd. Daar kwamen de volgende mogelijkheden uit naar voren:

-      Als ze minder doelgroepen zou hebben en zou kiezen voor de doelgroep waar ze de meeste affiniteit mee heeft dit een aantal voordelen, namelijk:

  • Daar krijgt ze steeds meer kennis van, ze wordt dan meer gespecialiseerd, wat ook nodig is vanwege de        zwaardere indiceringen.
  •  De wijze van rapporteren, administreren, declareren en overeenkomsten zijn meer hetzelfde. Dat scheelt tijd.Ze gaat proberen om iemand  voor een aantal dagdelen aan te trekken die een deel van de zorgadministratie gaat doen. Om dit te bekostigen wil ze zorgen dat ze de dagdelen in de week dat ze weinig cliënten heeft beter “gevuld” te krijgen. Zij kan dan zelf meer op de groep staan.

 

Praktijkvoorbeeld 3.

Alle ballen in de lucht houden

Een prachtige zorgboerderij die dagbesteding en wonen aanbiedt voor volwassenen gaat van de buitenkant bezien helemaal goed. De zorgonderneemster heeft de zorgboerderij zelf opgebouwd, het is goed gestructureerd, behaald financieel mooie resultaten die telkens werden geïnvesteerd in beter faciliteiten en voorzieningen voor de cliënten. De cliënten en de partijen die daar een rol in spelen zijn zeer tevreden wat blijkt uit een wachtlijst.

Toch zit ze niet goed in haar vel, twijfelt of ze het wel goed doet voor haar gezin, de wachtlijst wordt kleiner en dat maakt haar onzeker.  Een vertrouwde medewerkster is met veel gedoe weggegaan wat haar echt raakte en een familielid, die ook bij haar in loondienst werkt, heeft moeite met de ondergeschikte rol die ze speelt.

Haar levensgeluk, hoe goed het bedrijf ook gaat, staat best onder druk en ze heeft ons benaderd om daar eens over van gedachten te wisselen. Het bleek dat ze ongeveer tien jaar lang alleen maar door ging, 7 dagen in de week met nauwelijks vakantie of rustmomenten. Het bedrijf groeide en groeide, steeds meer medewerkers en cliënten, haar gezin breidde uit en ze is moe, maar dat wil ze niet zijn en ze ging maar door en door.

Onze gezamenlijke gedachten waren dat er rust moest komen. Hoe hebben we dat bereikt:

-      De personeelsroosters worden nu zo gemaakt dat zij 2 dagen in de week vrij heeft. Op termijn wil ze zichzelf helemaal vrij roosteren in het weekend.

-      Een medewerkster, die zeer bekwaam is, neemt bepaalde taken van haar over.

-      Bovenstaande betekent wel dat de personeelskosten stijgen en ze wilde het bedrijf door ons laten doorlichten of het wel toekomstbestendig is en ook of er verbeterpunten zijn. Er waren een aantal mooie verbeterpunten die stress wegnamen (o.a. geen nieuwe, in de voor hun zwaarste categorie, cliënten opvangen, die vragen  zoveel energie en aandacht dat dit voor de medewerkers en de andere cliënten onwenselijk is).

-      Er zijn gesprekken geweest met haar familielid om de wederzijdse verwachtingen en rollen in het bedrijf te verduidelijken. Dat gaf veel lucht.

Na deze fase heeft ze er veel baat bij om op regelmatige basis met onze coach af te spreken. Het gaat zo makkelijk en is een valkuil dat als je het werk wat je doet mooi en waardevol vindt, om ook steeds degene te zijn die alles altijd regelt en altijd bijspringt. Samen met onze coach zorgen we ervoor dat de fijne balans die er nu is, ook behouden blijft.

   

Nieuwsbrief  januari 2021

We hebben zeer veel reacties gekregen op onze laatste nieuwsbrief (zie onder bij "nieuwsbrief december 2020") en wij hebben gemerkt dat er belangstelling bestaat om in kleine groepjes over deze onderwerpen met elkaar van gedachten te wisselen. Het kan heel leerzaam en prettig zijn om ervaringen uit te wisselen en van elkaar te leren. Wij nemen onze ervaring mee die wij opgedaan hebben bij andere zorgboerderijen en onze persoonlijke ervaring van ons ouderlijk familiebedrijf.   

Wij willen u ook de gelegenheid geven om hierbij aan te sluiten. We hebben de volgende themabijeenkomsten:

 

1.  Hoe krijg ik meer cliënten en/of de cliënten die bij ons passen

Wij bespreken hier met elkaar welke onderdelen van belang zijn, zoveel mogelijk toegespitst op uw specifieke situatie, om de cliënten te krijgen die bij u en uw bedrijf passen. Mogelijke onderwerpen zijn bijvoorbeeld: is er meer concurrentie gekomen; is uw doelgroep nog passend; wat is uw relatie met aanbrengers of financiers; wat doet u marketing; zijn uw faciliteiten nog passend bij de doelgroep? Welke onderdelen kunt u oppakken om dit nog beter op orde te krijgen.  

 2.  Bedrijfsovername binnen de familie

Voor de ouders en de dochters/zonen is dit een mooie maar ook uitdagende stap. De ouders willen enerzijds loslaten en taken overdragen maar loslaten kan ook lastig zijn. Ze willen helpen en ondersteunen maar ook de ruimte geven voor een eigen invulling van de zoon/dochter. Hoe het altijd ging heeft het bedrijf veel gebracht maar misschien wil de dochter/zoon wel zaken anders aanpakken. Vanuit de ouders bezien best wel spanningsvelden. Woorden als risicobesef, geen schulden maken, goede voorbeeld geven, komen soms voorbij. Maar ook bezorgdheid: waar gaat het naartoe met de zorg; kan mijn kind in deze tijd wel een bedrijf leiden en aandacht geven aan zijn/haar gezin.

Voor de dochters/zonen spelen deels dezelfde vraagstukken maar dan omgekeerd. En ook: heb ik wel alle capaciteiten die nodig zijn; welke risico’s loop ik; ik wil bepaalde zaken toch wat anders aanpakken, hoe dan; waar ga ik wonen en hoe verdeel ik mijn tijd tussen werk en privé; hoe krijg ik overzicht en inzicht in alle aspecten van het bedrijf.

We bespreken met elkaar diverse onderwerpen die hierbij van belang zijn, zoveel mogelijk toegespitst op uw specifieke situatie. Wij nemen onze ervaring mee die wij opgedaan hebben bij andere zorgboerderijen en onze persoonlijke ervaring van ons ouderlijk familiebedrijf. 

3.  Uitdagingen voor de ondernemer van een groeiend bedrijf

Voor de eigenaren van zorgboerderijen die het bedrijf door hun passie en professionaliteit hebben laten groeien, verandert vaak de rol die zij hebben in het bedrijf. De verantwoordelijkheden worden groter, de regelgeving en administratie uitgebreider en er zitten maar een beperkt aantal uren in een dag. Van heel veel zelf doen naar steeds meer personeel en het aansturen daarvan. En ook het gezin vraagt de nodige aandacht. 

Naast het van elkaar leren en ervaringen uitwisselen bespreken wij de diverse aspecten, zoveel als mogelijk toegespitst op uw situatie, die u kunnen helpen om meer rust en overzicht te krijgen.

Interesse:

Als u meer wilt weten mail of bel ons dan. Dan kunnen wij u meer vertellen en ook aan u vragen waar uw specifieke wensen voor het onderwerp liggen.

Het kan ook zo zijn dat u er de voorkeur aan geeft om niet in groepsverband maar één op één een vrijblijvend gesprek met ons aan te gaan, uiteraard is dit ook mogelijk.

Praktisch:

  • We stemmen met u af waar en wanneer de bijeenkomst zal plaatsvinden, dit is mede afhankelijk van waar de deelnemers wonen en Corona.
  • De bijeenkomst duurt ongeveer 2 uur.
  • De kosten bedragen € 50,00 (excl BTW). 


Nieuwsbrief december 2020

Praktijkvoorbeeld 1

Zorgboerderij heeft ruimte voor meer cliënten; er zijn te weinig aanmeldingen.

Een zorgboerderij met dagbesteding heeft de laatste tijd (ook al voor Corona) minder cliënten dan gewenst, en dat is lastig, want er zijn wel de nodige medewerkers en stagiaires. Het bedrijf heeft wel reserves, maar ze beginnen zich toch zorgen te maken. Het voelt niet goed.

 Tot een paar jaar terug hadden ze een wachtlijst en een mooi team van medewerkers opgebouwd. De gelden die ze ieder jaar verdienden werden in de zorg geïnvesteerd. Diverse ruimtes in het gebouw werden aangepast en spullen gekocht om de dagbesteding nog aantrekkelijker te maken. Dit kon want er was veel vertrouwen in de toekomst. Ook werd er veel geld en tijd in opleidingen en het team gestoken. De eisen werden steeds hoger en nieuwe cliënten werden steeds wat zwaarder geïndiceerd.   

 De zorgondernemer heeft contact met ons opgenomen om samen te bepalen hoe dit kan en wat er concreet aan te doen is.

 Hoe hebben we dat aangepakt.

 Het bleek dat:

  • de zorgondernemer de laatste jaren weinig “echt” contact heeft gehad met de gemeente en de overkoepelende organisatie. Er was immers een wachtlijst dus de noodzaak werd niet zo gevoeld.
  • er waren zorgboerderijen bijgekomen in de regio (met deels dezelfde doelgroep) en eentje was snel gegroeid maar er was telkens voldoende aanbod van cliënten dus daar werd minder op gelet.

 We zijn samen gaan kijken naar de volgende onderdelen.

  • We zijn een open gesprek aangegaan met de overkoepelende organisatie waarbij we de volgende vragen stelden:
  • Hoe ziet de overkoepelende organisatie ons, wat kunnen we verbeteren?
  • Hoe denkt de gemeente, en andere financiers, over ons volgens de overkoepelende organisatie?
  • Zijn er zorgboerderijen in de regio die dezelfde doelgroep hebben?
  • Met de informatie die hieruit kwam zijn we naar de gemeente gegaan. Het bleek dat in de tijd van de wachtlijsten bij ons, en wij dus vol zaten, de gemeente meer gefocust raakte op de zorgboerderijen die wel ruimte hadden en het goed deden met cliënten. Eigenlijk stonden we niet meer zo op het netvlies van de gemeente.

 Dit was een eyeopener, maar tegelijk ook een uitdaging. Hoe kunnen we onze zorgboerderij weer onder de aandacht brengen bij de doorverwijzers (zie onder).

 Een paar andere aspecten die meespeelden waren:

  • De openingstijden waren beperkt in vergelijking met de “concurrentie”.
  • Er waren minder vormen van dagbesteding, het verzorgen van dieren is hier het voornaamste onderdeel. De andere zorgboerderijen hadden een gevarieerder aanbod: een winkeltje, kleinschalige horeca en ook een tuin waarin gewerkt kon worden.
  • Het vervoer van de cliënten was niet optimaal geregeld.

Al met al best wat onderdelen waar aan gewerkt kon worden. Welk pad is de zorgboerderij ingeslagen:

  • De cliënten kunnen nu ook helpen bij een horeca ondernemer in de buurt.
  • Er is een kasje gekocht en de (moes) tuin is vergroot zodat er zelf producten geteeld en verkocht kunnen worden.
  • Er zijn folders en flyers gemaakt en verspreid waarmee dit wordt uitgedragen.
  • Nu 6 dagen open in plaats van 4.
  • Er wordt nagedacht over een open dag waar de gemeente, scholen, en dorpsgenoten worden uitgenodigd om kennis te maken.
  • Een van de medewerkers is heel actief op social media en die plaats regelmatig leuke items.

 We wachten even af wat de uitkomsten hiervan zijn om te bezien of dit genoeg is of dat er meer nodig is. Wordt vervolgd.

Praktijkvoorbeeld 2

Dochter in het bedrijf.

In het zuiden van het land werkt de dochter al geruime tijd op de zorgboerderij. Ze heeft een goede opleiding in de zorg genoten en de ouders willen dat ze mede-eigenaar van het bedrijf wordt, ze doet het namelijk heel goed. Ook willen haar ouders een stapje terug doen en wat minder gaan werken. Er is al een gesprek geweest met de accountant maar dat ging eigenlijk vooral over de zakelijke kant: aandelen, belasting en hoe zij er financieel in kan groeien.

 Enerzijds wil ze graag mede-eigenaar worden, maar anderzijds heeft ze er ook vragen over en vooral ‘hoe’ ze het allemaal gaat doen. Ze heeft namelijk  best veel verantwoordelijkheden:   

  • Ze moet er voor de cliënten zijn die zorg nodig hebben.
  • De medewerkers goed aansturen en zorgen dat die goed en prettig functioneren.
  • Haar gezin de nodige aandacht geven.
  • Omgaan met alle mensen en organisaties die met de zorg te maken hebben.
  • De facturatie, zorgadministratie, KZS, enz.
  • De dagelijkse beslommeringen.

 Als ze mede-eigenaar wordt, met het vooruitzicht dat ze op termijn het stokje helemaal gaat overnemen, komen er ook een aantal zakelijke aspecten of vragen bij:

  • Het goed omgaan met de cijfers van het bedrijf. Wat komt er iedere maand binnen en gaat eruit en hoe kan ik de boekhouding beter begrijpen?
  • Het aannemen en soms ook ontslaan van medewerkers.
  • Hoe zal de toekomst van de zorgsector zich ontwikkelen?
  • Enzovoorts, enzovoorts.

 Best veel wat op haar af komt, en hoe goed ze ook is in haar werk en privé, het legt het toch een zekere druk op haar:

  • Kan ik het wel, het wordt min of meer van mij verwacht, en dit moment zat er ook aan te komen maar alsnog heb ik een soort twijfel of misschien onzekerheid.
  • Als ik het ga doen wil ik sommige dingen anders regelen, kan dat eigenlijk wel?
  • Bepaalde onderdelen van het bedrijf vind ik moeilijk of heb ik minder affiniteit mee, hoe ga ik dat doen?
  • Wat gaat dit voor mijn inkomen betekenen? Nu heb ik een vast inkomen en ik heb begrepen dat dit gaat veranderen, dat voelt onzeker, hoe goed het nu ook gaat met het bedrijf.

 Omdat dit een heel persoonlijke situatie is, is het ongepast om u mee te nemen hoe we dat in deze  situatie hebben aangepakt. Daarom vertellen wij hier hoe het in zijn algemeenheid kan gaan.

 Vaak gaat de overname op een natuurlijke manier. Er is al vaker over gesproken en langzaam maar zeker groeit iedereen er naartoe. Maar op het moment dat het concreet gaat worden is het ineens echt en dat kan van alles met je doen. Dingen bespreekbaar maken is dan verstandig, maar soms ook best lastig.

Hoofdvraag is: waar sta ik als opvolger en waar wil ik met het bedrijf en mijn gezin naar toe.

 Samen bepalen waar jouw persoonlijke kracht en kwaliteiten liggen.

  • In bepaalde onderdelen van het werk ben je goed en in andere minder, dat is logisch want niemand kan alles goed. Hoe kun je omgaan met de dingen waar je minder goed in bent?
  • Welke taken en verantwoordelijkheden wil je blijven doen of leren?


 Heb je leidinggevende capaciteiten.

  • Vaak heb je al bepaalde verantwoordelijkheden en stuur je bijvoorbeeld al een aantal medewerkers aan. Voel je je daar goed bij en zou je dat willen uitbreiden en hoe doe je dat dan?
  • Hoe kun je aan de administratie en boekhouding leiding geven als daar niet je eerste interesse en deskundigheid ligt?

 

 Welke rol willen de ouders spelen?

  • De ouders kunnen en willen vaak de dochter of zoon ondersteunen in de bedrijfsvoering. Ze werken er immers nog en langzaam maar zeker is de dochter/zoon “klaar” om het helemaal zelfstandig te doen.
  • Ze werken nu misschien veel uren in het bedrijf en er zal wellicht op termijn een medewerker bij moeten.
  • Wil je sommige dingen anders aanpakken, is daar de ruimte (al) voor.

 Hoe ga je je tijd tussen je bedrijf en het gezin verdelen?

  • Vanwege je jonge gezin zul je een balans willen tussen werk en privé, daar zijn ook oplossingen voor.


 De financiële vragen die er kunnen spelen als je (mede) eigenaar wordt.

 Veel bedrijfsopvolgers weten niet altijd hoe het precies zit met de financiën. Soms zijn er leningen bij de bank. De jaarcijfers met de balans en verlies en winst is niet altijd heel duidelijk, dat was hun taak niet en de aandacht ligt meer bij de zorg. Hoe krijg je daar inzicht in, want dat is eigenlijk wel nodig, ondanks dat je misschien wel weet dat het goed gaat met het bedrijf. Hoe pak je dat aan?

 Meestal heeft degene die in het bedrijf gaat onvoldoende geld om het aandeel te kopen. Hoe gaat dit dan, wat zijn daar de mogelijkheden en consequenties van?

 Als je vader en moeder minder gaan werken moet er misschien wel een medewerker bij, dat kost soms extra geld en kan het bedrijf dat wel betalen?

 Je had een vast maandelijks loon, blijft dat zo of verandert dat als je mede-aandeelhouder bent. En als je een huis wilt kopen, is dat dan nog wel mogelijk. Wat zijn eigenlijk de gevolgen voor mij als het ooit minder gaat met het bedrijf?

 Weloverwogen keuze.

 Al deze zaken komen in meer of mindere mate aan de orde om de stap om mede-eigenaar te worden weloverwogen te maken. Het is ook niet iets van: dat doen we morgen even. Het is spannend en vraagt om rust, overzicht en wederzijds vertrouwen.

Praktijkvoorbeeld 3 

Zorgboerderij is snel gegroeid en de ondernemer loopt tegen haar grenzen aan.

 Een jonge dame met een achtergrond in de zorg en als hobby dieren, heeft een familielid met een licht verstandelijke beperking. Ze ervaarde dat de zorg die hij kreeg hem niet gelukkig maakte. Ze wilde dit echt anders en startte jaren geleden samen met haar man, die een tuinbouwbedrijf heeft, een zorgboerderij met dagbesteding. Door haar gedrevenheid en gevoel voor mensen die zorg nodig hebben bouwde ze de zorgboerderij uit en ze behalen mooie resultaten. 

 Nu zit ze er een beetje doorheen. Zeven dagen in de week is ze van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds laat aan het werk en er zijn steeds meer medewerkers. Zelf stuurt ze de medewerkers aan, doet alle zorgadministratie, communicatie, gesprekken met mantelzorgers, zorginstellingen, gemeentes en het kwaliteitszorgsysteem. Ook heeft ze een gezin met drie kinderen die liefde en aandacht nodig hebben.

 Ze belde ons op met de vraag hoe verder, zo kan het niet langer en welke opties zijn er? 

 Hoe hebben we dat samen opgepakt.

 In onze gesprekken bleek dat ze heel graag verder wil met de zorgboerderij en dat ze haar leven terug wil. Maar niet kan overzien wat er mogelijk is om dit te realiseren.

 Het belangrijkste onderdeel was te kijken naar welke taken zij heeft en haar medewerkers. Welke onderdelen kunnen en willen medewerkers oppakken? Daar bleken gelukkig verschillende mogelijkheden voor. Sommige werknemers waren ook blij dat ze die stap zette en waren ook toe aan extra verantwoordelijkheden. Hoe is dat ingevuld/uitgevoerd: 

  • Er is een administratieve kracht aangenomen (ZZP’er) die 2 ochtenden in de week haar boekhoudkundige administratie oppakt. Dat vond zij namelijk het minst leuke onderdeel en koste veel tijd
  • Een punctuele medewerkster heeft de planning van het personeel en de cliënten bij haar taken gekregen. Die moest dat wel leren maar vrij snel ging dat goed.

 

Ook hebben we meer structuur in haar dag gebracht. Eigenlijk houdt ze daar ook wel van en het is sowieso nodig voor de medewerkers en de cliënten maar ze werd geleefd door alle tussendoor dingen en de waan van de dag. Er zijn in de zorg immers altijd nieuwe onvoorziene situaties. Natuurlijk lukt dit niet iedere dag maar ze houdt zich er prima aan en heeft nu overzicht en rust.

 




Nieuwsbrief begin oktober 2020.

Praktijkvoorbeeld 1.

Gemeente kort circa 20% op tarieven

Een zorgboerderij in het zuiden van het land werd geconfronteerd met een verlaging van 20%  van de tarieven door de gemeente. De zorgboerderij, die dagbesteding biedt voor licht geïndiceerde cliënten, kan zo niet meer kostendekkend werken. Na diverse gesprekken met de gemeente en de zorgboerderij bleek het volgende:

  • de gemeente staat financieel onder druk;
  • rr zijn veel andere zorgboerderijen in die regio met voldoende plaatsingsmogelijkheden voor deze licht geïndiceerde doelgroep;
  • andere zorgboerderijen accepteren deze verlaging wel.

Hoe pakken we dit aan.

  • de zorgboerderij wil graag doorgaan met het verlenen van zorg en we  hebben samen met de zorg-ondernemer bepaald waar zijn beste toekomstmogelijkheden liggen;
  • de zorgboerderij heeft er voor gekozen om zich verder te specialiseren in cliënten die midden tot zwaar geïndiceerd zijn;
  • daardoor moest er wel wat gebeuren met de opleidingen van de medewerkers en is er ook iemand aangetrokken met een Hbo opleiding;
  • ook is er een afspraak gemaakt met een orthopedagoog en een gespecialiseerde psycholoog die voor een aantal uren per week bij de zorgboerderij is;
  • in de periode tot dat dit allemaal geregeld is accepteert de zorgboerderij de lagere tarieven.

Aandachtspunten.

Er lijkt wel een tendens gaande dat zorgboerderijen die cliënten hebben die licht geïndiceerd zijn en/of zich minder specialiseren/onderscheiden van andere zorgboerderijen, het moeilijker gaan krijgen.

  • er is wat minder aanbod van nieuwe cliënten per zorgboerderij doordat er in  sommige regio’s veel concurrentie is;
  • lagere tarieven van diverse gemeentes.

Bij sommige zorgboerderijen die veel cliënten hebben lukt het soms om de voorgestelde tariefkorting van de gemeente ongedaan te maken. Als zij namelijk geen cliënten meer opnemen dan heeft de gemeente een probleem.

Praktijkvoorbeeld 2.

Gespecialiseerde zorgboerderij gaat uitbreiden in wonen

In het noorden van het land is een zorgboerderij die dagbesteding, individuele begeleiding en wonen aanbiedt voor jongeren en jong volwassenen. De cliënten zijn midden tot zwaar geïndiceerd en daar is veel vraag naar. De eigenaar en het personeel zijn zeer goed geschoold en wil aan de extra vraag voldoen en willen gaan uitbreiden met meer wooneenheden voor jongeren. Dat is een forse investering en daar was de bank bij nodig.

Hoe pakken we dit aan

Voor het bedrijf en de bank hebben we een praktisch zorg- en een bedrijfsplan gemaakt.

a.    Zorgplan middels draaiboek.

  • heeft de zorg-ondernemer, samen met het team van medewerkers, de capaciteiten, wat betreft de opleidingseisen, aansturing van personeel en organisatie om de uitbreiding te dragen op een verantwoorde manier;
  • welke cliënten passen er qua gedrag en beperking wel en niet bij de uitbreiding;
  • welke specifieke extra deskundigheden zijn er nodig zijn er nodig en hoe kun je die krijgen (via externe zorginstelling of als ZZP’er);
  • welke stappen zijn er nodig om de uitbreiding te realiseren;
  • helpen bij het uitvoeren van die stappen.

b.    Bedrijfsplan (=businessplan = ondernemingsplan)

Het zorgplan en alles wat daar mee te maken heeft dient te worden “vertaald” in een bedrijfsplan. Dan is het heel duidelijk voor de ondernemer en ook de bank hoe alles aangepakt is en gaat worden. Naast de cijfers en de (gerealiseerde en voorspelde) financiële resultaten zijn een aantal onderdelen voor de bank heel belangrijk zoals

  • is het bedrijf  ‘anders’ en op onderdelen beter dan de andere zorgboerderijen in de regio (onderscheidend vermogen);
  • ook wil de bank graag weten of het bedrijf goede relaties heeft met bijvoorbeeld de gemeente,  zorgkantoor, de buurt, andere zorgverleners (orthopedagoog, psycholoog, zorginstellingen)  doorverwijzers, enzovoorts;
  • of er al concrete toezeggingen zijn van cliënten of doorverwijzers. Is er echt meer aanbod van cliënten;
  • werkt het bedrijf aan de toekomst, zoals opleidingen, professionaliteit en kwaliteit;
  • over voldoende personeel kan beschikken, ook na de investering, en hoe ze dat aansturen.

We kunnen inmiddels melden dat de bank de  financiering heeft verstrekt en de bouw is begonnen ; ) 

 

Praktijkvoorbeeld 3.

Gemeente introduceert hele lastige vorm van zorgovereenkomst  (arrangementen)

Een zorgboerderij, waarbij de gemeente een nieuwe manier van financieren van de zorg heeft geïntroduceerd, loopt vast omdat het allemaal heel lang duurt, soms een half jaar voordat een cliënt geplaatst kan worden en heeft ons benaderd. Minder zorginkomsten, veel frustratie, veel extra overleg, cliënten die geen zorg krijgen en het wel nodig hebben.

 De gemeente maakt niet alleen afspraken welke zorg de cliënt nodig heeft, maar ook welke doelen er bereikt moeten worden. De zorgboerderij krijgt tijdens het verlenen van de zorg ongeveer 2/3 van de tarieven, en 1/3 op het einde, als de doelen zijn bereikt. Dit is een andere manier van werken en soms is het lastig om vast te stellen of het doel is bereikt. Dit is een risico met mogelijk financiële consequenties voor de zorgboerderij. Ook vraagt het nog meer overleg en administratie van de zorgondernemer.

De overkoepelende organisatie, waarbij de zorgboer is aangesloten, dient een perspectiefplan te maken dat goedgekeurd is door de betrokken partijen. Vervolgens maakt de gemeente een arrangement (= overeenkomst) waarin alle afspraken, doelen, enzovoorts, zijn vastgelegd. Als die is goedgekeurd is er pas zekerheid dat de zorg betaald wordt.

Deze overkoepelende organisatie is hier niet goed genoeg op ingericht en de gemeente heeft een wel erg complex systeem en beide hebben tekort personeel. Daardoor duurt het regelmatig veel te lang voordat er een overeenkomst is. Alleen maar verliezers:

  • de cliënten moeten vaak nodeloos lang wachten op plaatsing en dus verergeren vaak de problemen die ze hebben;
  • de zorgboerderij geniet minder inkomsten moet meer overleggen en documenten maken. En maakt zich (terecht) zorgen om de cliënten die geen zorg krijgen;
  • de overkoepelende organisatie moet veel meer tijd en geld besteden voordat er een overeenkomst is;
  • de gemeente moet veel tijd besteden aan zaken waar ze soms minder in thuis zijn en ook extra kosten maken;

Hoe pakken we dit aan.

  • we zijn in gesprek met de overkoepelende organisatie en hopen dat zij hun verantwoordelijkheid nemen en de perspectiefplannen en arrangementen veel sneller tot stand kunnen gaan brengen;
  • de ondernemer heeft zelf een actievere en uitvoerende rol gepakt in het maken van de perspectiefplannen;
  • we zijn aan het onderzoeken of de zorgboerderij zelfstandig, of met een andere overkoepelende organisatie, overeenkomsten met de gemeente kan sluiten;
  • in overleg met de bank of zij een periode willen overbruggen.

Aandachtspunten.

Circa 24% van de gemeentes in Nederland hebben een soortgelijke vorm van financiering. Het lijdt regelmatig tot langere procedures, onduidelijkheden en frustratie. Je moet daar als zorgboerderij en als overkoepelende organisatie echt mee om kunnen gaan. Het vraagt een andere manier van werken. 




Nieuwsbrief eind juni 2020.

Praktijkvoorbeeld 1.

Vanwege de wachtlijst wilde deze zorgboerderij uitbreiden

Bij een zorgboerderij in het westen van het land, waar de dochter een grotere rol in wilde gaan spelen, was veel aanbod van nieuwe cliënten voor dagbesteding en logeren waar helaas geen ruimte voor was. De zorgboerderij had het prettig en goed geregeld voor de cliënten. Ze wilden graag aan de stijgende vraag voldoen en ook het zorgbedrijf interessanter maken voor de dochter en daarvoor was een nieuw gebouw nodig.

Hun plannen waren op zich haalbaar en logisch dus ze hadden zelf op hun eigen manier een lening/hypotheek bij de bank aangevraagd en bij de gemeente verzocht om een aanpassing van het bestemmingsplan. Toch waren de bank en de gemeente niet positief, dit blijft een bijzonder fenomeen wat we regelmatig tegenkomen. De banken en de gemeente hebben zo hun eigen, soms erg formele, (spel)regels en procedures en als je daar niet aan voldoet is het gewoon “nee”. 

Wij hebben ze daarna mogen ondersteunen, wat best een stap voor een ondernemer is,  en wij zijn in contact getreden met de gemeente en de bank om te bezien waar de schoen wrong. Het bleek dat er teveel onduidelijkheden waren. Voor de bank hebben we een kort bedrijfsplan gemaakt wat in een gesprek is toegelicht en de gemeente is door onze specialist op de juiste wijze benaderd en is er een formele aanvraag ingediend. Beide zijn gelukkig goedgekeurd.

Het voordeel voor de zorgboerderij was niet alleen dat hun plannen nu wel gerealiseerd zijn maar tijdens het maken van het bedrijfsplan bleek dat als de uitbreiding in logeer- en dagbestedingsplaatsen iets werd aangepast dit aanzienlijk gunstiger uitpakte voor de personeelseisen en daarmee het resultaat ook positiever werd.

Praktijkvoorbeeld 2.

Deze zorgboerderij is gegroeid en ze kwam minder aan de wezenlijke zaken toe

De eigenaar van een middelgrote zorgboerderij in het oosten van het land, met meerdere medewerkers, kwam nauwelijks nog aan de zaken toe die zij wilde en moest doen. Bij de laatste audit waren er een aantal op- en aanmerkingen en er was weer gedoe met een medewerker en toen dacht ze: dit kan zo niet langer. Het voelde zo niet goed, ze werkte echt veel uren en stond voor iedereen klaar.

Het aantal cliënten was door de jaren heen gegroeid en ze wist zelf eigenlijk heel goed hoe alles moest en hoe ze het wilde hebben. Ze was met het zorgbedrijf meegegroeid maar het leren delegeren en medewerkers zelfstandiger laten werken vond en vindt ze lastig. Ook heeft ze geen zin in allemaal uitgebreide procedures, taakomschrijvingen en dat soort zaken. Daar gelooft ze niet in, het is alleen maar papier.

We hebben met haar diverse gesprekken gehad en ook met de medewerkers. Opvallend positief was dat de meesten dezelfde ideeën en meningen hadden hoe het praktisch beter zou kunnen werken.

Voor het onderdeel wat ze zelf het leukste vond, en het beste kon, is zij zelf de eerst verantwoordelijke. Voor de andere zaken zijn medewerkers verantwoordelijk gemaakt. Op vaste momenten bespreekt ze kort waar de medewerkers tegen aan lopen en hoe hier mee om te gaan. Zij blijft immers eindverantwoordelijk.

We hebben haar geleerd hoe ze met medewerkers kan omgaan, zoals:

-      met vragen die te detaillistisch zijn of soms onnozel lijken;

-      met medewerkers die de gemaakte afspraken niet nakomen;

-      met de overdracht van de vaak in deeltijd werkende medewerkers.

Dit alles in een positief opbouwende sfeer maar wel duidelijk. Ook zijn we een aantal keer bij het werkoverleg geweest zodat dit kort en effectief verloopt.

Er is nu meer rust en werkplezier bij iedereen, maar eerlijk is eerlijk, dit delegeren blijft een uitdaging. Maar ze herkent haar valkuil en valt er niet meer in.

Praktijkvoorbeeld 3.

Cliënten in de dagbesteding willen graag gaan wonen op deze zorgboerderij die wonen nog niet aanbiedt

Een zorgboerderij in het midden van het land met volwassenen in de dagbesteding kreeg van diverse cliënten de vraag of ze niet op de boerderij kunnen wonen, de cliënten voelden zich gewaardeerd, veilig en echt thuis op deze zorgboerderij.

Het echtpaar besefte zich terdege dat dit veel zou betekenen voor hun bedrijf en het gezin en wilden weten wat er voor nodig is en wat de consequenties zouden zijn. We hebben bij hun diverse gesprekken gehad om de mogelijkheden te bespreken. Er waren een paar onderwerpen die, nog los van de uitdaging voor een lening bij de bank of de medewerking van de gemeente, een grote rol speelden.

De eerste was hoe het dan ‘s avonds, ‘s nachts en in het weekend gaat. Ben je als zorgondernemer dan zelf aldoor beschikbaar of is dit op een of andere manier te regelen? Het echtpaar wilde voldoende tijd houden voor privé en het eigen gezin.

Het tweede onderwerp was dat ze wilden weten of ze er wel geschikt voor zouden zijn. Niet vanuit onzekerheid maar vanuit hun capaciteiten en de vraag of ze de zorg die cliënten nodig hebben wel kunnen bieden.

Het derde onderwerp was het risico van de investering, er was namelijk een fors bedrag nodig om dit te realiseren en wat als er iets anders zou verlopen dan gedacht. Hoe kun je bepalen of er voldoende cliënten blijven komen met de passende financiering. Hoe kun je aan de steeds hogere eisen voldoen en aan het juiste personeel komen. Wat is de waarde van het pand na de investering, als in de toekomst het zorgbedrijf niet of op een andere manier wordt voortgezet.

Deze onderwerpen zijn uitvoerig besproken, uitgezocht en in een op maat gemaakt bedrijfsplan samengevat. Het echtpaar gaat ermee verder en we gaan nu de fase in van gesprekken met de bank, gemeente en financiers. Wordt vervolgd… 

Als u over een van deze onderwerpen vragen heeft, neemt u dan contact met ons op.